Kørselsafgifter i København – systemdesign, anvendelse af provenu og fremtiden for vejafgifter

Authors

  • Otto Anker Nielsen Danmarks Tekniske Universitet
  • Jeppe Rich Danmarks Tekniske Universitet
  • Uffe Nielsen Institut for Miljøvurdering

DOI:

https://doi.org/10.5278/utd.v1i1.3730

Keywords:

Road pricing, system design, network effects, Copenhagen

Abstract

Vejafgifter, som middel til at reducere trængsel, er blevet et populært instrument I flere europæiske byer, herunder London og Stockholm. I den forbindelse er et aktuelt problem hvorvidt provenuet skal anvendes. Formålet I papiret er at se på tilbageførselseffekter hvis tilbageførslen sker gennem øgede investeringer I infastruktur. Dette scenario er relevant eftersom der er et vist folkeligt pres for at penge der opkræves I trafiksektoren skal tilbageføres til samme sektor. Vi viser at hvis tilbageførslen sker som en ”puljeinvestering” med mange projekter involveret, vil der ganske vist ske en øget tilgængelighed, men dog ikke stor nok til at modsvare de øgede udgifter.

Downloads

Published

31-12-2006