Tryghed langs skolevejen
- ny proces til udarbejdelse af skolevejsanalyser
DOI:
https://doi.org/10.5278/utd.v2i1.3750Keywords:
Safe routes to school, security, insecurityAbstract
Dette paper beskriver, hvordan det er muligt at udarbejde skolevejsanalyser med en ny proces, hvor der tages udgangspunkt i en generel viden frem for den metode, der anvendes i dag, hvor elever udfylder et spørgeskema, som danner grundlag for en analyse af elevernes skolevej.
Den nye proces for udarbejdelse af skolevejsanalyser er fastlagt på baggrund af en kvantitativ og en kvalitativ analyse af skoleveje og elevernes opfattelse af utryghed, når de færdes i trafikken. Med denne viden er der opsat en proces bestående er 10 trin, der skal gennemføres for at udarbejde en skolevejsanalyse.
De 10 trin er:
-
Forundersøgelse
-
Tilvejebringelse af data og kort
-
Udpegning af utrygge lokaliteter
-
Udpegning af trygge lokaliteter
-
Vurdering af skoledistrikter
-
Udpegning af ruter
-
Besigtigelse af ”problemlokaliteter”
-
Udarbejdelse af løsningsforslag
-
Udsendelse af information til elever og forældre
-
Løbende evaluering