Opgradering af jernbanen mellem Odense og Aarhus
DOI:
https://doi.org/10.5278/utd.v8i1.3801Keywords:
Railway, The Hour Model, Costuction Project, Evaluation, Upgrade, Odense, AarhusAbstract
Denne artikel præsenterer fire løsninger til hvordan Timemodellens tredje etape mellem Odense og Aarhus kan udføres således at én times rejsetid opnås mellem de to byer. I artiklen analyseres opgraderingsmulig- hederne på strækningen, og det findes at en opgradering ikke alene kan opfylde rejsetidsmålet. Derfor op- stilles en række nybygningsalternativer, som efter en indledende sortering, sammensættes med de mest kosteffektive opgraderinger til fire samlede løsninger. I tre af disse løsninger benyttes elektriske togsæt der kan køre 200 km/t, mens der i den sidste løsning benyttes elektriske togsæt der kan køre 250 km/t, hvormed der kan spares på anlægsomkostninger. Af de fire løsninger anses den næst billigste med en ny bane over Vestfyn, en ny bane udenom Fredericia og over Vejle Fjord, samt en ny bane mellem Hovedgård og Hassel- ager, som den bedste. Derudover anbefaler artiklen, at der undersøges alternative løsningsforslag, fx benyt- telse af kurvestyrede tog og en omformulering af Timemodellen, for at opnå en lavere anlægspris.