Forbedringer af rettidighed for godstog – et fælles ansvar.

Authors

  • Troels Richter Bane Danmark

DOI:

https://doi.org/10.5278/utd.v7i1.3786

Keywords:

rainpath, freight trains, network performance, operations management., trainpath, freight trains, network performance, operations management

Abstract

Banedanmarks jernbanenet er domineret af passagertog, og flere steder er nettet udnyttet til kapacitetsgrænsen. Hovedparten af de godstog, der kører i Danmark, er transitgodstog mellem Sverige og kontinentet. En stor del af disse tog ankommer til Banedanmarks net udenfor deres køreplanskanal. Dette gør, at disse tog ofte skal overhales af hurtigerekørende passagertog med yderligere forsinkelser til følge.

Banedanmark har indledt et samarbejde med godsoperatøren DB Schenker for at forbedre trafikafviklingen af deres transitgodstog. Et af virkemidlerne er disponeringsplaner for godstog, hvor forsinkede godstog omlægges til en ny rettidig kanal. Et andet virkemiddel er en mødestruktur, hvor udfordringer for trafikafviklingen klarlægges i fællesskab, og der udarbejdes tiltag til at håndtere disse.

En kvantitativ evaluering af omlægningerne af forsinkede godstog til nye kanaler viser, at dette har en tydelig positiv effekt på forudsigeligheden for, hvornår disse godstog forlader Banedanmarks net. Målemetoderne til at foretage denne evaluering er udviklet specifikt til dette formål, idet de klassiske metoder til at vurdere kvaliteten af trafikafviklingen af passagertog ikke tager højde for de specielle forhold, der gælder for transitgodstog.

Downloads

Published

31-12-2012