Interkulturel kompetence og vejrudsigter – et plædoyer for kulturkontrastiv lingvistik
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.globe.v0i0.1486Keywords:
Interkulturel Kompetence, Sprogtypologi, Kulturkontrastiv, SupertypeAbstract
Overalt i uddannelsessystemet, og særligt inden for humaniora, fordres der, at de studerende besidder interkulturel kompetence. Hvordan denne interkulturelle kompetence læres, hersker der imidlertid ikke helt enighed om, og sprogundervisere f.eks. står ofte postulerende med deres udsagn om, hvordan en modersmålstalende ville opfatte et givet udtryk. I dette bidrag plæderes der for at genoplive den kontrastive tekstlingvistik og anvende den på en ny måde inspireret af Brislin et al.’s begreb om kritisches Ereignis (1986), således at de studerende tvinges til på én og samme tid med Bredellas ord (2001) at have et Innenperspektive og et Aussenperspektive.Downloads
Published
30-05-2016
Issue
Section
Særnummer: Festskrift for Per Durst-Andersen
License
Articles published in Globe: A Journal of Language, Culture and Communication are following the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0). Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License: Attribution - NonCommercial - NoDerivs (by-nc-nd). Further information about Creative Commons