Ruteudvikling i luftfarten – Analyse af sociale faktorers betydning i en datadrevet branche
Artikel
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v32i.10600Resumé
Ruteudvikling fremstilles og italesættes oftest som en teknisk og økonomisk praksis, hvor fokus primært ligger på forecasting og finansielle beregninger. Denne artikel undersøger, hvilken rolle sociale aspekter spiller i udviklingen af flyruter. Der sættes særligt fokus på betydningen af netværk, relationer, tillid og møder gennem ruteudviklingsprocessen. Artiklens problemfelt er således at analysere, hvilken betydning sociale faktorer har i ruteudvikling og i forhold til deres samspil med de tekniske og økonomiske aspekter. Metodisk er artiklen opbygget som et casestudie, der undersøger ruteudviklingsprocessen for flyruten mellem Aalborg og New York. Den empiriske analyse baserer sig på interviews med centrale aktører, med det formål at belyse samspillet mellem sociale, tekniske og økonomiske dimensioner i processen. Denne empiri danner grundlag for en konceptualisering af en revideret forståelsesmodel for ruteudvikling. Artiklen konkluderer, at sociale faktorer spiller en væsentlig rolle i udviklingen af flyruter. Særligt fremhæves business-casens udvikling, som en iterativ proces mellem flyselskab og lufthavn. I denne tilgang aktiverer lufthavnen sit netværk og sine relationer for at synliggøre efterspørgslen efter nye ruter og dermed tiltrække flyselskaber.