Kan og skal godstransport på vej erstattes?

Authors

  • Carsten Steen Pedersen COWI

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.3857

Keywords:

Godstransport

Abstract

Godstransportmønsteret, i Danmark såvel i den nationale som internationale trafik, er præget af en betydelig arbejdsdeling mellem transportformerne. For transportkøberne og samfundet har de enkelte transportformer hver deres styrker og svagheder.

Søtransporten benyttes i stort omfang til transporter af massegods til dels nationalt men i langt højere grad internationalt. Vejtransporten er stærkt dominerende i den nationale transport, mens arbejdsdelingen mellem vejtransport og de andre transportformer er betydeligt større i den internationale trafik. Vejtransport har her sine styrker ved transporter til de nære markeder og ved transporter af gods med et højt værdiindhold.

Det er oplagt, at der - specielt i forbindelse med international transport - er en direkte konkurrence mellem de enkelte transportformer. Blandt andet for at belyse denne problemstilling, er der i løbet af det seneste år udarbejdet flere rapporter for blandt andet Trafikministeriet og Industriministeriet, der belyser henholdsvis transportkøbernes og i mere bred forstand borgernes behov og krav til godstransportsystemet.

Transportkøberne anlægger ofte en forholdsvis snæver synsvinkel på kravene til transportsystemet. Der foku- seres på omkostninger til selve transporten og afledte omkostninger for transportkøberen som følge af transportens kvalitet.

Fra samfundets synspunkt er der behov for at inddrage en række yderligere faktorer for eksempel trafikkens miljøbelastning. Nøgleordet her har hidtil været de samfundsøkonomiske omkostninger ved transportformer- ne.

Dette rejser naturligt spørgsmålet, om den nuværende arbejdsdeling mellem transportformerne er hensigts- mæssig ud fra samfundets synspunkt, og om arbejdsdelingen i det hele taget kan ændres i noget betydeligt omfang.

Formålet med indlægget er at give en status over, på hvilke områder vores viden i dag er i stand til at give reelle analyser til brug for politik formuleringer med hensyn til en eventuel ændret arbejdsdeling mellem de forskellige transportformer, og hvor vores reelle objektive viden ikke er tilstrækkelig.

Indlægget vil indeholde følgende hovedresultater:

  • Nationalt kan der ikke overflyttes fra vej til andre former i noget betydeligt omfang, men for eksempel bydistributionen kan effektiviseres

  • Internationalt er der også en betydelig arbejdsdeling, der kun vanskeligt kan ændres uden mar- kante offentlige tiltag

  • Nuværende sammenligninger mellem transportformerne er ofte ikke reelle og præget af for- domme baseret på gennemsnitsbetragtninger

  • To vigtige reelle overflytningsmuligheder omfattende kombineret vej/bane med veksellad og ro-ro med trailere eller containere er ikke altid samfundsøkonomisk at foretrække fremfor vejtransport med store vogntog/sættevognstog. Vores nuværende viden er for svag til at afgøre den optimale arbejdsdeling mellem transportformerne.

Downloads

Published

31-12-1994

How to Cite

Pedersen, C. S. (1994). Kan og skal godstransport på vej erstattes?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 1(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.3857