Miljøoptimering af signalanlæg
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v2i1.3885Keywords:
Traffic signal, optimisation, co-ordination, emissionAbstract
Mange signalanlæg i Danmark, specielt de samordnede signalanlæg, er trafikteknisk set optimeret til en anden anden trafiksituation, end den nu gældende. Der kan være sket trafikomlægninger pga. ændringer i vejnettet, det generelle trafikmønster kan være ændret pga. ændringer i arbejdstiden, eller der kan være etableret butikscentre eller anden virksomheder, der kan ændre på rejsemønstret og trafikmængderne i vejnettet. Med tiden vil der derfor ske en "forældelse" af signalprogrammerne.
Med et pc-program til optimering af samordnede signalanlæg (TRANSYT) er det muligt at beregne det signalprogram, der minimerer en række effekter som fx antal stop, forsinkelse, benzinforbrug og køretøjernes emissioner.
Der er foretaget en serie beregninger for 8 samordnede signalanlæg i Hørsholm. Resultaterne viser, at det er muligt at reducere bilernes ventetid og emissioner i de signalregulerede kryds med ca. 20%, svarende til ca. 10% på netniveau.
Omregnes denne effekt til landsplan, skønnes besparelsespotentialet ved optimering af signalsamordninger at udgøre ca. 2.400 mio. liter benzin, hvortil kommer sparet forurening fra køretøjerne på HC: 63.000 ton, CO: 575.000 ton, NOx: 107.000 ton.