Tilgængelighed i Danmark

Authors

  • Jacob Kronbak Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v2i1.3889

Keywords:

Accessibility, Geographic Information Systems, GIS

Abstract

I forbindelse med den nye landsplanredegørelse har Miljø- og Energiministeriet ønsket et overblik over adgangen til en række serviceforsyninger og transportydelser i forhold til det overordnede danske persontrafiknet. I samarbejde med Miljø- og Energiministeriet har Institut for Veje, Trafik og Byplan ved Danmark Tekniske Universitet opbygget en model, til bestemmelse af de ønskede adgangsforhold. Modellen for beregning af tilgængeligheden til de forskellige transportnet er integreret i det Geografiske Informationssystem (GIS) ARC/INFO i vid udstrækning ved brug af eksisterende data. Resultatet af undersøgelsen er en række Danmarkskort, der viser den tidsmæssige afstand (som udtryk for tilgængeligheden) til den pågældende serviceforsyning eller transportydelse. Man skal være opmærksom på det forhold, at der ikke bliver taget højde for frekvenser og kapaciteter i transportnettet. De producerede tilgængelighedskort er således et udtryk for den optimale tilgængelighed, når der ikke forekommer ventetider i trafiknettet.

 

Downloads

Published

31-12-1995

How to Cite

Kronbak, J. (1995). Tilgængelighed i Danmark. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 2(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v2i1.3889

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning