Kompetenceudvikling hos danske transportører
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3916Keywords:
Competencies, Strategic management, methods in qualitative research, typology for different transport companiesAbstract
Paperet identificerer, på baggrund af en stor relationsanalyse af produktions- og transportvirksomheder i Trekantområdet gennemført i forbindelse med PROTEUS-forskningsprogrammet (omtalt i et andet paper), forskellige typer af transportører defineret ved deres relationer til og gensidige koordinering med transportkøbere. På den baggrund fokuserer paperet på spørgsmål som; hvad er den enkelte transportørs særlige kompetencer, og hvordan udvikles disse kompetencer, når transportøren er stærkt koordineret og/eller integreret med enkelte aftagervirksomheder?
Teoretisk tages der udgangspunkt i et kompetenceperspektiv. Kompetencer indgår i dag som en del af transportvirksomhedernes selvforståelse og ledelsesmæssige fokusering. Begrebet har både et virksomhedsinternt perspektiv, hvor det er virksomhedens måde at koordinere medarbejdernes forskellige færdigheder samt integrere forskellige værktøjer og metoder (teknologier), og et eksternt perspektiv, hvor kompetencer er virksomhedens evne til at få adgang til nye markeder, evne til at opfylde kundernes behov samt evne til at adskille sig væsentligt fra konkurrenterne. På den baggrund ses virksomhedens kompetencer altså at være aggregeringen af funktionelt specifikke færdigheder omkring hvilke, virksomheden har behov for at identificere og forme sig selv.