Dansk luftfarts udvikling.

Authors

  • Tom Rallis Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3946

Keywords:

Aircraft, Airport, airtraffic, Airroutes, capacity, noise

Abstract

1945 - 75 skete en voldsom vækst i flyenes ydeevne, som dels medferte krav om større og stærkere startbaner, dels medførte krav om udvidelse af lufthavnenes terminalanlæg pa grund af trafikkens stærke vækst. Alle prognoser sprængtes som følge af befolkningens vækst og større indkomst og den efterspørgsel som luftfartens udbud med hensyn til lavere rejsetid, højere frekvens, og lavere priser, skabte. Det betød store kapacitetsproblemer bade i luften og på jorden, som først afmattedes, dels pa grund af støjproblemer, dels på grund af energikriserne. Først nu i 1990´erne er jernbanerne ved at ta konkurrencen op pa afstande op til 1000 km over land - men i et land som Danmark vil de få, forbindelser over Storebælt, Øresund og Fehmarn belt betyde en stor ændring i bade luftrutemønsteret og de deraf følgende lufthavns lokaliseringer.

Downloads

Published

31-12-1996

How to Cite

Rallis, T. (1996). Dansk luftfarts udvikling. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 3(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3946