VVM-vurdering af større byggeprojekter
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3967Keywords:
public participation, method o analysis, retail trade, road acidents, noise, air pollution, vehicle kilometers, energy consumption, Taarnby muncipalityAbstract
I dette paper gennemgås, hvordan VVM-vurderingen er grebet an i forbindelse med en foreslået ny center- og stationsbebyggelse i Tårnby kommune. En væsentlig del af de indkomne forslag fra den forudgående offenlige høring er blevet vurderet. Miljøkonsekvenserne er vurderet for fire alternative situationer: Den foreslåede udbygning med to forskellige forslag til butikssammensætning (med/uden et stort varehus), den nuværende centerbebyggelse samt en mellemløsning.
De væsentlige ændringer i indkøbsmønstret vil bestå i, at indkøb der i dag foretages af amagerkanere andre steder på Amager eller i Københavns city / på Sjælland efter udbygningen overflyttes til Tårnbycentret. Den forøgede omsætning i Tårnbycentret modsvares af en tilsvarende nedgang i detailhandelen andre steder. På baggrund af interviews af kunder i det nuværende center, telefoninterviews af husstande i oplandet samt en vurdering af de bestående butikkers mulighed for generationsskifte vurderer Institut for Center-Planlægning, at en fuld centerudbygning vil føre til nedlæggelse af op til hver 5. butik i lokalcentrene, således at dagligvareforsyningen vil være lukningstruet i flere lokalcentre. Desuden vil der forsvinde op til 30 heltidsstillinger i detailhandelen.
Biltrafikken til centret vil med den planlagte udbygning blive dobbelt så stor, og behovet for parkeringspladser vil blive tilsvarende større. Herved vil støjniveauet ved de nærliggende boliger, som i forvejen er for højt, blive yderligere forøget. Derimod vil trafikforøgelsen ikke medføre en uacceptabel luftkvalitet. Personbilernes samlede trafikarbejde falder, når centret udbygges, mens vare- og lastbilernes trafikarbejde øges. Som følge heraf vil det samlede energiforbrug og de samlede luftforureningsemissioner falde mest ved en fuld udbygning med et stort varehus på nær NOx og partikler, der vil være omtrent uændrede eller vokse. Ændringen i antallet af uheld skønnes at være marginal.