Statslige og kommunale mål/midler i trafik- og miljøplanlægning
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4007Abstract
Konklusionerne i dette paper er primært hentet fra en rapport udført ved Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet i 1996/1997. Intentionerne med denne rapport var at beskrive, i hvor høj grad de danske kommuners trafik- og miljøplanlægning og de deraf afledte enkelte kommunale anlægs-projekter tager udgangspunkt i overordnede statslige målsætninger på trafik- og miljøområdet og har en målbar effekt. Rapporten indeholder effektvurderinger af trafiksikkerheden i syv udvalgte kommunale anlægsprojekter i fem forskellige kommuner støttet direkte af Miljøministeriets Trafik- og miljøpulje, 1992. Samtidig indeholder rapporten en analyse af trafikog miljøplanlægningens rolle i de fem kommuner. Endelig er der foretaget en lidt bredere analyse af trafik- og miljøplan-lægningens betydning i de 53 andre kommuner, der har modtaget støtte fra Trafik- og miljøpuljen i perioden 1992-1995.
Konklusionerne er endvidere hentet fra en afgangsrapport af Carsten Jahn Hansen ved Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet i 1997. Denne rapport er et dybgående casestudie omhandlende Haslev kommunes trafik- og miljøplanlægning frem til 1990´erne. Haslev kommune har via to puljetildelinger modtaget 3.768.000 kr i støtte fra Trafik- og miljøpuljen til gennemførelsen af en række anlægsprojekter i Haslev i 1993-94.