Kommunernes rolle og muligheder i den kollektive trafik
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4049Keywords:
Public transport, dial-a-bus, organisationAbstract
Siden 1992 har der været en række forsøg med fleksible, lokale kollektive trafiksystemer, bl.a. telebusser, mange af dem med stor succes.
Notatet beskriver, hvordan de forskellige organisations- og byrdefordelingsformer, der findes i Danmark, har stor indflydelse på de reelle muligheder for at gennemføre en omlægning. Det belyses gennem et realistisk eksempel på en kommune, der ønsker at indføre en fleksibel telebusordning, der både varetager den traditionelle kollektive trafik og kørsel af ældre til klubber, dagcentre, o.lign. Endvidere vises også, at de fleste forsøg med fleksibel kørsel/telebusser i de sidste 4-5 år netop er sket i de områder, hvor kommunerne har størst indflydelse på egen lokaltrafik.
Til sidst gives forslag til løsninger på, hvordan kommunernes indflydelse kan øges.