Tilgængelighed før og under rejsen

Authors

  • Mogens Kjøller HT

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4056

Abstract

Manglende viden og negativ holdning er væsentlige årsager til, at mange ikke bruger den kollektive trafik. De vælger andre måder at transportere sig på. 40 trafikselskaber er i et UITP-projekt nået frem til, at der kan gøres noget ved det..
Hvis man tilfører viden og måske endda får tvivlerne til at prøve den kollektive transport, giver det gode resultater. Det forudsætter naturligvis at basisproduktet er i orden, så fordommene nedbrydes. Arbejdet med at overbevise tvivlerne skal udføres af mange i forening, men hovedsagelig er det markedsføring og kundeservice, der skal trække store dele af slæbet.

Markedsføringen skal få tvivlerne til at tro på, at det er værd at forsøge. Kundeservice skal med sine aktiviteter kvalificere tilgængeligheden før og under rejsen. Det er forskellige behov, der afgør, hvad der betragtes som tilgængelighed før og under rejsen, men helt adskilles kan behovene ikke.

Den, der for første gang prøver den kollektive trafik, har primært behov for, forud for rejsen, nemt at finde ud af, hvordan man kommer fra A til B. Efterfølgende er der behov for tryghed i form af at blive bekræftet i, at rejsen afvikles som planlagt. Den, der dagligt benytter den kollektive trafik, f.eks. til og fra sit arbejde, kender sin rejsevej. Her er det primære behov at få information om forhold eller driftsforstyrrelser, der forhindrer at den sædvanlige rejse kan gennemføres.

Der skal for begge gruppers vedkommende dækkes behov FØR og UNDER rejsen. Mulighederne for at dække disse behov er mange. Rigtig mange. I en tid hvor IT udvikler sig med rivende hast, er det ikke et spørgsmål om at finde muligheder nok, det er nærmere et spørgsmål om begrænsningens kunst. Leverandørerne af informationerne kan let lade sig gribe af de mange spændende muligheder. Store forkromede projekter sættes i værk - mange gange uden forinden at konstatere, om løsningen vil dække kundebehov eller, om det i det hele taget er en løsning, som kunderne finder rigtig.

I iver efter at udnytte de sidste IT landvindinger ender mange projekter på så højt et stade at kun dem, der udvikler dem kan se et formål med dem.

Downloads

Published

31-12-1997

How to Cite

Kjøller, M. (1997). Tilgængelighed før og under rejsen. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 4(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4056