Aflastede veje - ‘afvejning’

Authors

  • Ejnar Overlund Hansen Møller & Grønborg Arkitekter og Planlæggere AS

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4152

Keywords:

Roads

Abstract

Den sidste del af motorvejen mellem Esbjerg og Kolding indvies for trafik i 1998, og hovedlandevejen på hele strækningen vil ligge tilbage med en betydelig overkapacitet. Trafikken forventes reduceret fra 8-10.000 biler i døgnet til ca 2.000 - dog lokalt med større forskelle. Vejmyndighederne har i fællesskab taget initiativ til at udarbejde et idéoplæg - ‘Den kulturhistoriske vej’ - til ændring af vejanlægget, set i forhold til den fremtidige anvendelse.

Det vil ikke være nødvendigt at opretholde omfartsvejene ved en række mindre byer, idet netop lokaltrafikken mellem de mindre byer ønskes tilgodeset. Ved at fjerne disse omfartsveje vil bysamfundene blive revitaliserede - handelen og det lokale liv kan vende tilbage og naturværdier kan igen samles. Hertil kommer fordele med lavere vedligeholdelsesudgifter, og mulig genanvendelse af gode råstoffer.

Det visuelle miljø ved bygennemfarterne vil kunne forbedres radikalt, til glæde for såvel beboere som for de besøgende. I såvel by som på land vil trafiksikkerheden generelt kunne øges betydeligt.

Downloads

Published

31-12-1997

How to Cite

Hansen, E. O. (1997). Aflastede veje - ‘afvejning’. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 4(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4152

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning