Hvordan kan korte bilture overføres til cykel- og gangture i store byer?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v5i1.4322Keywords:
cyclist, pedestrian, car driver, mode choice, transport plan, traffic safety plan, recommendationsAbstract
I det afsluttende delprojekt under det EU financierede projekt "ADONIS", hvis hovedformål er at få flere til at cykle og gå på korte ture i byer, gives anbefalinger til politikere, trafik-planlæggere samt lokale myndigheder. Anbefalingerne er baseret på de tre delrapporter:
· Best practice to promote cycling and walking
· Behavioural factors affecting modal choice og
· A qualitative analysis of cyclist and pedestrian accident factors
Ved at sammenholde resultaterne fra de tre delrapporter er det klart, at følgende spørgsmål skal besvares i forbindelse med ønsket om at flytte korte bilture til cykel- eller gangture:
· Hvordan kan man få folk til at overveje at cykle og gå i stedet for at køre i bil?
· Når dette er lykkedes, hvordan kan man så få dem til at sætte denne beslutning ud i livet?
· Hvordan kan man mindske antallet af færdselsuheld, der involverer cyklister og gående?
· Hvordan kan man sikre, at cyklister og fodgængere føler sig trygge i trafikken?
· Hvordan kan man opnå, at cyklister, fodgængere og andre trafikanter selv er med til at mindske antallet af konfliktsituationer i trafikken?
Før der sættes ind med etablering af faciliteter til fremme af cykel- og gangtrafik, er det nød-vendigt at gøre sig følgende klart:
· Hvor befinder byen sig mht. cykel-og gangtrafikkens andel af den samlede transport?
· Hvilke og hvor mange foranstaltninger for cyklister og fodgængere findes der i byen?
Først når disse parametre er kortlagt, kan den videre planlægning begynde. Det er vigtigt, at der etableres en samlet plan for gennemførelse af foranstaltninger, idet en enkelt foranstalt-ning hist og her ikke vil give effekt.
I dette paper gives anbefalinger til politikere, offentlige myndigheder og planlæggere, som kan være til hjælp i bestræbelserne på at ændre transportfordelingen i store byer.