Kan kommunerne spare uheld nok?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v5i1.4354Keywords:
traffic safety plan of action, accident reduction, accident model, municipaltiesAbstract
Kommunerne er bagud i forhold til den nationale målsætning for dræbte og tilskadekomne i trafikken år 2000. Derfor er der behov for at pege på de væsentligste besparelsespotentialer og på hvor der for små penge kan spares uheld, dræbte og tilskadekomne.
Vejdirektoratet og COWI udarbejdede beregningsgrundlaget for den reviderede nationale trafiksikkerhedshandlingsplan fra 1997, og de har nu regnet videre på kommunernes rolle. Hvor stor en reduktion af dræbte og tilskadekomne skal komme fra kommunale tiltag? Hvad er perspektiverne i at gennemføre en kommunal discount-pakke for trafiksikkerheden? Hvilke typer af tiltag står kommunerne for, og hvor meget nytter de? Er det overhovedet realistisk at forestille sig, at kommunerne kan bidrage med sin andel af den samlede reduktion af uheldene?
Disse spørgsmål besvares eller belyses, og et nyt IT-værktøj som skal gøre det lettere og mere nøjagtigt for kommunerne at udarbejde, optimere og modificere deres trafiksikkerhedsplanlægning, beskrives og kan eventuelt demonstreres.