Bæredygtig bystruktur, arealanvendelse og transport - en konkret Århus case
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4359Keywords:
transportation, location policy, physical structures and reduction of CO2, urban planningAbstract
Århus-casen indgår i et 2 -årigt forskningsprogram om “Bæredygtighed bystruktur,
arealanvendelse og transport”, som udføres i et samarbejde mellem FSL, DMU og DTU,
finansieret af Energiforskningsprogrammet, Rådet for Renere Teknologi, Miljøstyrelsens
Bytrafikprogram, Trafikministeriet og Landsplanafdelingen.
Århus-casen består af to dele. Første del er empiriske analyser af hvad lokaliseringen af
byfunktioner - nye boligbebyggelser og kontorarbejdspladser - betyder for beboernes
transportadfærd. Anden del er en konkret vurdering af hvad den fysiske planlægning realistisk
set kan bidrage med på et 30 års sigt med hensyn til at nedbringe transportens CO2-udslip.
Hvad kan opnås alene gennem den fysiske planlægning, og hvad kan den fysiske planlægning
bidrage med i sammenhæng med andre virkemidler, herunder etableringen af et højklasset,
moderne sporvognsnet. Er det i en by af Århus’ størrelse muligt og realistisk at opstille en
strategi som sammentænker byudvikling og transport, og hvad kan der er i givet fald opnås i
forhold til målet om at nedbringe transportens CO2-udslip.