Borgerinddragelse i trafik- og miljøhandlingsplaner

Authors

  • Preben Thisgaard NOVA PRO
  • Per Kolbeck NOVA PRO

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4366

Keywords:

involvement of citizens, agenda 21, interview technique, traffic planning in municipalities

Abstract

Haslev kommune har i 1997 og 1998 gennemført en ambitiøs inddragelse af borgere i kommunens arbejde med trafik- og miljøforhold. På trafikområdet har dette medført en konkret
“ trafikhandlingsplan” , som har haft en indflydelse på kommunens hidtidige byplanlægning. NOVA PRO har for Haslev kommune gennemført en empirisk baseret undersøgelse af
borgerinddragelse i kommunes trafik- og miljøarbejde. Undersøgelsen betød bl.a. opsætning af en analyseramme på basis af andre undersøgelser, socialpsykologisk teori og politologiske
overvejelser som er særligt relevante for et lokalt politisk system. Derudover traditionel kvalitativ
og kvantitativ analyse af data fra gennemførte fokussamtaler og interviewundersøgelser. Haslev kommune har gennem denne undersøgelse et overblik over, hvordan deltagerne i
“ borgerinddragelsen” i Haslev kommune har oplevet processen omkring kommunens
trafikhandlingsplan og dens tilblivelse.

Derudover hvordan “ borgerinddragelsen” har påvirket centrale aktører i kommunens politiske- og administrative system.

Undersøgelsen giver et socioøkonomisk signalement af deltagerne i trafikhandlingsplanarbejdet
og sammenligner dem med deltagerne i kommunens Agenda 21 arbejde. En række forhold som både kan fremme og hæmme borgerinddragelse bliver gennemgået og diskuteret. Undersøgelsens resultater analyseres i sammenhæng med forskellige demokratiopfattelser og myter omkring fordele og ulemper ved borgerinddragelse. Undersøgelsen peger konkret på en række muligheder for at forbedre kvaliteten af borgerinddragelse i kommunale trafik- og miljøhandlingsplaner.

Downloads

Published

31-12-1999

How to Cite

Thisgaard, P., & Kolbeck, P. (1999). Borgerinddragelse i trafik- og miljøhandlingsplaner. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4366

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning