Faggruppen for fysisk planlægning, Aalborg Universitet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4400Abstract
I papiret beskrives kvaliteten af den kollektive trafik i Danmark ud fra bl.a.den nødvendige køretid, skiftetid og gennemsnitlige ventetid for rejser, der ifølge TU er gennemført i 1994-97. Rejsetiderne er beregnet i en model, der er udviklet i projektet ALTRANS.
Det påvises, at transportmiddelvalg er stærkt afhængig af den gennemsnitlige ventetid og den samlede tid til rejsen med kollektiv trafik (inkl. ventetid) i forhold til rejsetiden i bil. Mest påvirket er rejser over 15 km. Rejser under 9 km påvirkes kun af den gennemsnitlige ventetid. De lange rejser påvirkes derimod mest af den samlede tid og mindre af ventetiden. De mellemlange rejser (10-50 km) kan påvirkes af både ændringer i ventetid og rejsetid Hvis tidsforholdet bliver ringere end 2,5-3 er påvirkningen væsentlig mindre, end når tidsforholdet ligger mellem 1,5 og 2,5. På rejser over 15 km kan kollektivandelen nå op over 40%, hvis betjeningen er maksimal! Også bilejerskab - først og fremmest antallet af husstande uden bil - påvirkes af den kollektive trafiks service. Påvirkningen er imidlertid væsentlig mindre end ovenfor, men betyder alligevel, at hvis servicen forringes øges biltallet. En forbedring fører næppe umiddelbart til færre biler.