Status for det europæiske auto/olie program
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4409Keywords:
EU-regulation, air pollution, auto/oil-programme, motor vehicles, heavy duty trucks, bussesAbstract
EU’s auto-olie program kører på sidste vers. Der er vedtaget direktiver for person- og varebiler og
for de anvendte brændstoffer. Eneste udestående punkt er de tunge køretøjer (lastbiler og busser). EU’s miljøministre blev i december 1998 enige om et forslag, som indebærer, at fremtidige lastbiler og busser skal forsynes med filtre og denox-katalysatorer. Det forventes, at det endelige direktiv vil blive vedtaget inden udgangen af 1999. Indlægget udgør en naturlig afslutning på de indlæg, der er givet i forbindelse med "Trafikdage på AUC" i 1995, 1997 og 1998 om EU’s auto-olie program med hovedvægten lagt på de fremtidige regler for lastbiler og busser. Der gives en kort omtale af de beregninger, der er udført inden for rammerne af det såkaldte auto/olie II program, omhandlende den fremtidige udvikling i trafikkens forurening på EU-basis, ligesom udviklingen i Danmark belyses.