Kapacitet af RUF-systemet

- Kan det lade sig gøre?

Authors

  • Torben A. Knudsen Center for Trafik og Transportforskning, Danmarks Tekniske Universitet
  • Claus Rehfeld Center for Trafik og Transportforskning, Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4413

Abstract

Dette paper indeholder en diskussion af RUF-systemets kapacitetsforhold. RUF står for Rapid, Urban, Flexible og er et nyt transportmiddel, der er en slags hybrid imellem en personbil og et kollektivt transportmiddel. De enkelte køretøjer kan kobles sammen til togstammer, som så kan køre på en skinne med et trekantformet profil, som de sammenkoblede køretøjer altså hænger på. En konsekvens af dette design er, at skift fra en skinne til en anden ikke kan lade sig gøre uden af køre af skinnen, medmindre skiftet sker v.h.a. en bevægelig skinne. RUF-systemet har været diskuteret i mange år i Danmark, og formålet med dette paper er at præsentere nogle objektive fakta om, hvorvidt kapaciteten på en RUF-strækning faktisk er sammenlignelig med en vejstrækning af sammenlignelig type.

Med udgangspunkt i teorien for jernbaners kapacitet er de parametre, som er afgørende for kapaciteten af RUF-strækninger, identificeret, nemlig antallet af køretøjer pr. togstamme, hastigheden, sikkerhedsafstanden, decelerationen og længden af hver RUF. Det er påvist, at to parallelle RUF-skinner kapacitetsmæssigt kan afvikle nogenlunde samme trafikmængder som en firesporet motorvej, hvis køretøjerne kobles sammen to og to.

Sikkerheden i systemet er altafgørende, og det er derfor nødvendigt at bremse ned til lav hastighed (ca. 30 km/h) ved ankomst til knudepunkterne. Det er derfor kapaciteten af knudepunkterne, som er dimensionerende for systemet, og disse bør derfor underkastes en nærmere kapacitetsundersøgelse.

Det er påvist, at en knudepunktsudformning med en bevægelig skinne bliver en kapacitetsmæssig flaskehals, medmindre sporskiftetiden for skinnen kan holdes under et par sekunder, hvilket ikke anses for hverken realistisk eller sikkerhedsmæssigt forsvarligt. En udformning, hvor der kortvarigt skiftes til vejkørsel, er derfor uundgåelig.

Med dette paper haves en analytisk udledning af kapacitetsforholdene for RUFstrækninger, og næste skridt vil være at forsøge at evaluere kapaciteten af knudepunkterne ved anvendelse af simulation.

Downloads

Published

31-12-1999

How to Cite

Knudsen, T. A., & Rehfeld, C. (1999). Kapacitet af RUF-systemet: - Kan det lade sig gøre?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4413