Godstransport, planlægning og miljø

- hvem tager ansvaret?

Authors

  • Lise Drewes Nielsen Transportforskningsgruppen, Handelshøjskolen i Købanhavn

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4416

Keywords:

freight transport, urban planning, environment, transport chains, transport customers, consumers, transport firms, planners, methods of involvement, communicative planning

Abstract

I forbindelse med forslag til landsplanredegørelse ’Lokal identitet og nye udfordringer’ (Miljø &
Energi Ministeriet, 1999) blev transportforskningsgruppen på Handelshøjskolen bedt om at
udarbejde notatet ’Godstransport i et kædeperspektiv – erhverv, miljø og planlægning’ (Drewes
Nielsen og Aastrup og Kornum og Gjesing Hansen og Nedergaard, 1999). Denne artikel er skrevet
med udgangspunkt i transportforskningsgruppens notat.

I landsplanredegørelsen lægges der i Kapitel 5. Transport op til en debat om nye muligheder for en forbedret udnyttelse af den eksisterende infrastruktur. Det vil have positive konsekvenser både
økonomisk og miljømæssigt. Det vil imidlertid kræve, at transport tænkes i helheder, hvor
forskellige aktørgrupper (interessenter) finder samlede løsninger på transportproblemerne. Dette
falder i god tråd med den engelske regerings udspil ’A New Deal for Transport’ (UK Department of
Environment, 1998), der også argumenterer for nytænkning inden for transportområdet. Transport er ikke kun et spørgsmål om broer, veje og jernbaner. Det er en integreret del af produktion og forbrug og bør tænkes ind i disse sammenhænge. Artiklen beskriver, hvorledes fire aktørgrupper kan påvirke transport:
Transportkøberne: virksomheder og butikker
Transportkøbere: forbrugere
Transportørerne
Planlæggerne
Der har i Danmark ikke været store traditioner for i samarbejde med erhvervene at udvikle nye
transportløsninger. Artiklen peger på, hvorledes planlæggere kan have en aktiv rolle i at igangsætte inden for transportområdet, der også kan rumme miljømæssige gevinster. Det gælder: Fremme en stillingtagen til placering af transportknudepunkter i Danmark, fremme forsøgene med citylogistik løsninger i de store byer, samt igangsætte udviklingsprojekter i dialog mellem erhverv og planlægning. Inden for det sidste område anviser artiklen nogle erfaringer med at skabe rum for dialog og involvering: afholdelse af et ekspertforum.

Downloads

Published

31-12-1999

How to Cite

Nielsen, L. D. (1999). Godstransport, planlægning og miljø : - hvem tager ansvaret?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4416

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning