Metoder til at forbedre trafiksikkerhed og miljø lokalt
- erfaringer fra en række Trafikpuljeprojekter
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4439Keywords:
involving public, speed management, noise-reducing measures, substituting car trips by cycling, company transportplans, carbondioxide, Herning, The Danich Road DirectorateAbstract
Der er opsamlet generelle erfaringer fra Trafikpuljeprojekter inden for følgende temaer:
• Inddragelse af borgere i trafik- og miljøprojekter (erfaringer især fra Horsens, hvor man
har benyttet Teknologirådets konsensuskonferencemodel med stor succes!)
• Hastighedsplanlægning som et forholdsvist billigt og effektivt instrument til at reducere
hastigheder lokalt
• Kombination af virkemidler til at reducere støj i bygader
Desuden har Trafikpuljeprojekterne bidraget med vigtig viden om nye samarbejdsformermel-lem
stat, amter og kommuner, kompetenceopbygning og viden om projektstyring - alle dele
vigtige elementer, når det handler om at reducere trafiksikkerheds- og miljøproblemer lokalt så-vel
som nationalt.
Konkrete erfaringer fra et forsøg med virksomhedscykler i Herning Kommune:
I Herning Kommune har man operationaliseret Regeringens CO2-målsætning for transportsekto-ren
ved at sætte sig det mål, at 4% af en given virksomheds medarbejdere skal flyttes fra bil til
cykel, når de kører fra bolig til arbejde. I forsøget deltager to virksomheder, hvoraf den ene er
Herning Centralsygehus. Det er indtil videre lykkedes at overflytte 5% af bolig-arbejdsstedstrafikken
fra bil til cykel. Kommunen holder løbende regnskab med, bl.a. hvor
mange kilometer, der flyttes fra bil til cykel og hvor mange kg CO2, de deltagende virksomhe-der
sparer. Projektets foreløbige resultater viser, at der er en vilje til at ændre transportvaner, og
giver et operationelt redskab til at måle (og forholde sig til) CO2-udslip og besparelser i samme.