Trafikberegninger for en fast forbindelse over Femer Bælt
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4450Abstract
Efter aftale mellem den danske og den tyske trafikminister blev der i 1995 igangsat undersøgelser af de tekniske og økonomiske forudsætninger for en fast forbindelse over Femer Bælt. Disse undersøgelser omfatter blandt andet en analyse af trafikefterspørgselen over en fast forbindelse.
Dette arbejde blev overdraget til et rådgiverkonsortium med følgende partnere:
Carl Bro as med underrådgiver TetraPlan A/S
Institut für Seeverkehrswirtschaft und Logistik, Bremen
Hague Consulting Group, Haag
Beratergruppe Verkehr und Umwelt, Freiburg
Intraplan Consult, München.
Carl Bro as havde projektledelsen.
Et af de vigtigste forudsætninger for etablering af en trafikprognosemodel var tilvejebringelsen af
aktuelle data om infrastrukturen og den nuværende trafik, herunder de trafikskabende faktorer.
Der gennemførtes omfattende analyser af trafikken mellem Danmark/Skandinavien og kontinentet i et snit gennem Skagerrak og Østersøen. I analysen indgik persontrafik med fly, tog, bus, bil og færge over landgang samt godstrafik med tog, bil og skib. Der uddeltes spørgekort til rejsende med fly, tog og færger, og personlige interview gennemførtes med lastbilchauffører i færgehavne. Der blev ligeledes afholdt stated-preference-interview med et antal rejsende og med godstransportører og trans-portkøbere.
Undervejs udveksledes analysedata med Øresundsundersøgelsen, der foregik samtidigt.
Særskilte trafikprognosemodeller blev udviklet for persontrafik og godstrafik. Modellerne beregner trafikefterspørgselen med færger i hele Østersøsnittet og over den faste forbindelse. Flere udbygningsalternativer for kyst-til-kyst-forbindelsen blev undersøgt: firesporet motorvej med dobbeltsporet jernbane, bred tosporet vej med enkeltsporet jernbane, dobbeltsporet jernbane med biltog, fortsat færgedrift. Disse alternativer kombineredes med forskellige udbygninger af bane- og vejstrækningerne på land.
Prognoseresultaterne er beregnet for året 2010 som et muligt åbningsår af en fast forbindelse. Resultaterne er opgjort for færger og den faste forbindelse i form af årsdøgntrafik for henholdsvis personer i bil, bus og tog og godsmængder på lastbil og tog samt antal person- og lastbiler samt godstog. Persontrafikken er også beregnet for de tre sommermåneder. Derudover er konsekvenserne for flytrafikken beregnet.
Disse resultater indgår blandt andet i de samfundsøkonomiske og virksomhedsøkonomiske vurderinger af en fast forbindelse, som gennemføres i løbet af foråret 1999. Alle resultater ventes offentliggjort inden sommeren 1999 og vil således foreligge ved Trafikdagene.