Learning by doing?
Nogle baggrundsfaktorer som påvirker køreskoleelevers evne til accellereret indlæring i trafikken og forbedret resultat af teoriprøver.
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4461Keywords:
eye-movements, driving training, class-room test, young drivers, before and after studiesAbstract
Sverige har i de seneste år focuseret meget på de unge bilisters sikkerhed i trafiken.
Som i de fleste andre lande, bidrager især aldersgruppen omkring 18 år (kørekortsalder) til
trafikulykker med personbiler.En radikal og meget omtalt foranstaltning har været indførelse
af 16-år aldersgrænse for træningskørsel i trafikkken mod normalt 17.5 eller 18 år.
Ved studier af blandt andet bilisters øjenbevægelser under kørsel har man karakteristiskt
kunnet identifiere forskelle i søgestrategier hos såkaldt erfarne/sikre contra uerfarne/usikre.
Hvor man tidligere har koblet udviklingen af sikker søgeadfærd til lang tids kørselsrutine (4-7
år eller længere) viser nye undersøgelser i Sverige, at man med 16-års træningen tilsyneladende kan accellere ændringen af den visuelle søgning, så den allerede ved 18-års alderen (køreprøven) viser samme karakteristika og kvaliteter som typisk først ses efter mange års kørselserfaring efter køreprøven.
I den klassiske uddannelse i teori i køreskolen har man konstateret en række problemer af
indlæringsmæssig karakter, som hos 15-25% af eleverne direkte nødvendiggør specialtræning, for at de skal klare teoriprøven.Undervisningen består (som i andre lande) typisk af håndbøger og kørelærer undervisning i teorilokale eller i bilen.
Udbredelsen af PC’ere med efterhånden ganske avancerede multi-media funktioner blandt
befolkningen har øget interessen for at supplere uddannelsen med individuel træning ved
hjælp af PC-programmer som også udnytter computerens interaktivitet.
En statistisk repræsentativ gruppe af unge og nye køreskoleelever (ca. 100) blev i et
kontrolleret forsøg trænet i samme stofområde i teorien (stop/standselængder -over/ understyring - parkeringsregler m.m.) med hhv. traditionel undervisning og individuel træning med egen PC. Herefter blev de testet med standadiserede spørgsmål fra teoriprøven (i respektive teoriområder).
Elevernes læsefærdigheder og almene problemer med kundskabsindlæring blev i undersøgelsen registreret med et batteri af standardiserede pædagogiske tests.
Noget overraskende finder man den største effekt af PC-træningen hos elever uden læse og
indlæringsproblem. Dog forbedrer alle deres betåelsesprocent med 10-25%.