Vejtværsnit og uheldsrisiko
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4463Keywords:
Road safety, accident analysis, road design, road sectionAbstract
Til forberedelse af Vejregler for stier og veje i åbent land er der nedsat en arbejdsgruppe til at
undersøge mulighederne for at gøre standardtværsnittet mere sikkert. Basis er en overordnet
vej i åbent land med 2 kørespor. Nu arbejdsgruppen undersøgt følgende tværsnitsændringer:
Bredere kørespor, bredere kantbane, bredere rabat, bredere kantbane og smallere rabat, sikring
af rabat, trug i stedet for grøft, fladere vejskråninger og fysisk midteradskillelse. Ud fra litte-raturstudier, kendte danske og udenlandske effektstudier samt målrettede uheldsanalyser er de
sikkerhedsmæssige og de økonomiske konsekvenser af de nævnte tværsnitsændringer vurde-ret
- både hver for sig og i alle relevante kombinationer. Forbedret yderrabat viser sig at være
en meget kost-effektiv sikkerhedsforbedring, og også at bruge trug i stedet for grøft, bruge
fladere skråningsanlæg (ved påfyldning) samt at øge yderrabattens bredde. Endelig er det sik-kerhedsmæssige potentiale ved en form for fysisk midteradskillelse fundet lovende.