Virkninger af Trafikpolitiske Tiltag – På landet og i byerne
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4490Keywords:
effects of transport policy measures, mobility, transport behaviour, changes in behaviour, states preference, transport taxes, urbanisationAbstract
I afgangsprojektet: ”Virkninger af Trafikpolitiske Tiltag – Set i et fordelingsmæssigt perspektiv” udarbejdet ved civilingeniøruddannelsen i trafikplanlægning på Aalborg Universitet er der foretaget en analyse af virkningen af forskellige trafikpolitiske tiltag og herunder først og fremmest forskellige former for afgiftspålæggelser. Formålet med projektet er at identificere de mulige negative effekter knyttet til yderligere afgiftspålæggelser på persontransporten i bil med hensyn til mobilitet, nuværende aktivitetsniveau og –mønster, opsparing samt øvrigt forbrug. Analysen er gennemført i et fordelingsmæssigt perspektiv med henblik på først og fremmest at undersøge, hvorvidt yderligere afgiftspålæggelser;
· vil ramme hårdere blandt lavindkomsthusstande (det indkomstmæssige fordelingsaspekt).
· vil ramme hårdere på landet end i byerne (det geografisk fordelingsaspekt).
Analysen af disse to fordelingsmæssige aspekter er gennemført på baggrund af en større
empirisk undersøgelse. I dette paper gives en præsentation af hovedresultaterne fra analysen af det geografiske fordelingsaspekt.