Strukturelle fortællinger om mobilitet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4493Abstract
Dette paper sætter fokus på konklusioner fra specialet ”strukturelle fortællinger om mobilitet”1 og bygger på eget empirisk og teoretisk arbejde med mobilitetsbegrebet. Vi introducerer begrebet ”strukturelle fortællinger om mobilitet”. De strukturelle fortællinger beskriver en bestemt type af fortællinger, som er generelt accepterede argumentationsrækker, som den enkelte bruger til at forklare og legitimere hans/hendes beslutninger og handlinger. De strukturelle fortællinger bliver opfattet som universelle sandheder, som alle kan være enige om. Individets sociale praksis producerer og reproducerer disse strukturelle fortællinger og medvirker dermed til at vedligeholde samfundets høje grad af mobilitet. I en dekonstruktion af de strukturelle fortællinger undersøger vi, hvordan og hvorfor disse fortællinger er blevet til legitimerende ”sandheder”. Vi analyserer, hvordan konkurrerende diskurser og det ambivalente moderne liv kan kædes sammen med de strukturelle fortællinger. Konklusionen på dette er, at de strukturelle fortællinger ofte bliver brugt som legitimerende krykke for det ambivalente hverdagsliv, som er en uundgåelig del af senmoderniteten. I en udvikling af en sociologisk mobilitetsteori anbefaler vi, at de mobilitetsgenererende kræfter i det senmoderne liv udfordres. For at dette skal lykkes, er der områder, som skal blive en del af mobilitetens og den politiske dagsorden. På baggrund af specialets analyser anbefaler vi derfor blandt andet: At installere nye fællesskaber eller geninstallere forhenværende fællesskaber, at stedet skal have en opprioriteret betydning og at den høje hastighed i hverdagen skal sættes ned.
Det empiriske arbejde er baseret på kvalitative enkeltinterviews og fokusgruppe interviews i den økologiske landsby Dyssekilde ved Hundested. Specialet viser, at disse indbyggere er mere reflekterede og bevidste om de miljømæssige konsekvenser af deres handlinger. På trods af dette falder de i samme modernitetsfælde som alle andre, når det gælder mobilitet og transportadfærd.