Forbrugeradfærd, butiksstruktur og transport i Københavnsområdet

Indkøbsadfærd og transport blandt kunder i tre butikscentre

Authors

  • Dorte E. Nielsen Institut for grænseregionsforskning

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4496

Abstract

Tendensen er, at danske forbrugeres valg af indkøbssted i mindre og mindre grad er bestemt af afstanden fra bopæl til indkøbssted, hvorimod indkøbsstedets attraktion i form af størrelse, butiksudbud og variation betyder mere (Erhvervsministeriet (1998:108-109) og Institut for Centerplanlægning (2001:5)). Denne tendens gælder både dagligvarer og udvalgsvarer, men er mere udbredt indenfor udvalgsvarer. Som forklaring herpå peges der på, at forbrugerne generelt er blevet mere mobile og har fået højere indkomster, herunder fået råd til at være kræsne og vælge de butikker, der optimalt opfylder deres indkøbsbehov (Erhvervsministeriet (1998: 109)).

I denne sammenhæng ser vi i et igangværende forskningsprojekt på butikscentre som et specifikt koncept indenfor detailhandel og service. Intentionen er at belyse, hvordan forbrugernes indkøbsrelaterede transportmønstre ser ud for tre udvalgte butikscentre i Københavns- området. Dette gøres ved at sætte fokus på forbrugernes rumlige adfærd i forbindelse med deres brug af centrene og herunder undersøge, om de transporterer sig længere end deres nærmeste indkøbs - og service muligheder eller andre indkøbssteder, som de alligevel kommer forbi i forbindelse med aktiviteter i hverdagen. Der kan være mange subjektive grunde til at købe ind andre steder end de nærmeste, ligesom de foretagne indkøb kan være mere eller mindre komplekse med deraf følgende konsekvenser for vurdering af indkøbsstedets egnethed. De subjektive aspekter vil kun i mindre omfang blive indkredset i denne undersøgelse, hvor tilgangen til at måle ekstra transport er pragmatisk.

Jeg vil i dette papir præsentere de metoder, vi har anvendt ved dataindsamlingen samt nogle foreløbige resultater fra de indledende analyser. Først vil jeg dog give en kort introduktion til den seneste butikscenterudvikling i Danmark og referere til tidligere forskning i indkøbs- og transportadfærd i relation til butikscentre. Herudover vil jeg skitsere forskelle i empiriske indgangsvinkler og dataindsamlingsmetoder i de tidligere forskningsbidrag, som baggrund for præsentationen af den empiriske indgangsvinkel og de dataindsamlingsmetoder, som vi anvender i dette studie.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Nielsen, D. E. (2002). Forbrugeradfærd, butiksstruktur og transport i Københavnsområdet: Indkøbsadfærd og transport blandt kunder i tre butikscentre. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4496