Inddragelse af transport i virksomheders miljøstyring
- erfaringer fra Green Network
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4500Abstract
Green Network er et frivilligt og gensidigt forpligtende offentligt-privat miljøsamarbejde mellem virksomheder og myndigheder i Vejle Amt og Middelfart Kommune. Medlemmer er private virksomheder, offentlige institutioner og miljømyndighederne i Horsens, Vejle, Fredericia, Kolding og Middelfart kommuner og Vejle Amt. Green Network har i dag 250 medlemmer, heraf 174 virksomhedsmedlemmer, der har forpligtet sig til at udarbejde en miljøredegørelse. En miljøredegørelse er et grønt regnskab suppleret med en handlingsplan for miljøindsatsen i de kommende 2 år. Mere information om Green Network kan findes på www.greennetwork.dk.
Green Network har gennem de senere år arbejdet på at få transporten med i miljøarbejdet, f.eks. ved at udvikle sin egen miljøstyringsmanual, så den også indeholder materiale om kortlægning af transportens miljøbelastninger, gode ideer til tiltag osv. Baggrunden herfor er blandt andet, at virksomhedernes miljøarbejde bliver stadig mere helhedsorienteret, og man f.eks. i forbindelse med livscyklusvurderinger i stigende grad arbejder med miljøpåvirkninger uden for virksomhedens hegn. Samtidig har virksomheden som transportkøber en væsentlig indflydelse på det samlede transportomfang og miljøpåvirkningerne herfra.
Arbejdet på virksomhederne er imidlertid ikke gået i gang af sig selv, måske blandt andet fordi at transport og miljø er to adskilte verdener hos både virksomheder og myndigheder. For at sætte skub i arbejdet med at få transporten med i Green Networks miljøarbejde igangsatte Green Network og Horsens Kommune den 1. januar 2001 et projekt. der løber over 2 år. Projektet skal belyse mulighederne for at reducere transportens miljøbelastninger ved at stille "konsulenter" til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at arbejde med transport i miljøstyringsarbejdet.
Projektet har vist, at for en del virksomheder er transporten en væsentlig miljøparameter i det grønne regnskab. Projektet har samtidig vist, at virksomhederne kan påvirke transporten, og at potentialet for f.eks. energibesparelser er på op til 20% uden radikale ændringer. Samtidig har dette og flere andre projekter vist, at transportørerne er i stand til at levere data om transportens miljøpåvirkninger.
I det følgende præsenteres projektet og nogle af de cases, der er gennemført sammen med de medvirkende virksomheder samt de væsentligste resultater heraf.