Forøget konkurrenceevne hos mindre vognmænd gennem brug af strategiplaner

Authors

  • Henning Lynge Danske Transport og Logistik
  • Mikael Hougaard Laursen Teknologisk Institut, Emballage og Transport

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4502

Abstract

Dansk Transport og Logistik (DTL) og Teknologisk Institut, Emballage og Transport (E&T) har i de seneste år arbejdet med strategiplaner for vognmænd for derved at kunne forbedre deres konkurrenceevne.
De omtalte erfaringer er indsamlet under centerkontrakten ”Ledelse og Styring i mindre virk- somheder” (LoS). Deltagerne i denne centerkontrakt er:

- Syddansk Universitet, Center for Småvirksomhedsforskning (CESFO)

- Teknologisk Institut, Emballage og Transport,

- Teknologisk Institut, Ledelse - Vejen

- Brancheorganisationer: Dansk Transport og Logistik (DTL), Håndværksrådet, Dansk Handel & Service (DH&S)

- samt en række mindre danske virksomheder, herunder flere vognmænd

Centerkontrakten sætter fokus på, hvordan ejerledet virksomheder med mindre end 50 ansatte bliver i stand til at styrke deres forandringsevne. Det er en gruppe, som spiller en meget cen- tral rolle i den danske erhvervsstruktur, da den overvejende del af danske virksomheder be- finder sig i denne gruppe.

I disse virksomheder er det ofte ejeren eller en enkelt leder, der i særlig grad præger virksom- hedens organisationskultur. Forandringsparathed bliver dermed knyttet meget tæt til en enkelt persons evne til at initiere og lede virksomheden gennem forandringsprocessen og til den or- ganisationskultur, som er udviklet i tæt samspil med ejerens/lederens værdier og holdninger. Vejen fra beslutning til handling er ofte kort, og det samme er tålmodigheden i relation til langsigtede udviklingsprocesser.

Virksomhederne søger praktiske løsninger på praktiske problemer og de udviklingsproblemer de arbejder med, hvad enten de er teknologisk eller af ledelsesmæssig karakter. Virksomhederne slås med problemer, der på overfladen fremstår som relativ almindelige. Ny- hedsværdien ligger dermed ikke så meget i de udpegede problemer, men i at udvikle ledel- sesmodeller, der virker, og som er tilpasset den aktuelle og virksomhedsnære teknologi-, mar- keds- og samfundsmæssige udvikling.

For centerkontrakten betyder ovenstående, at der sigtes mod kombinationen af praktisk og teoretisk arbejde, der levner plads til at fokusere på den enkelte virksomheds unikke situation og at der søges avancerede og effektive løsninger på udviklingsbarrierer, som præger en bred gruppe af “almindelige” virksomheder.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Lynge, H., & Laursen, M. H. (2002). Forøget konkurrenceevne hos mindre vognmænd gennem brug af strategiplaner. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4502