Ny kollektiv trafikplan i Aalborg

Authors

  • Niels Melchior Jensen COWI
  • Jan Øhlenschlæger Aalborg Kommune

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4512

Abstract

Den kollektive trafik i Aalborg afvikles efter principper, der har været gældende siden 1989, hvor den seneste kollektive trafikplan blev vedtaget af byrådet. Denne plan var i høj grad baseret på, at den kollektive trafik skal konkurrere med andre trafikformer overalt og på alle tidspunkter.

Den generelle trafikudvikling i de senere år har medført, at der nu må sættes spørgsmålstegn ved, om det fortsat er rimeligt. Velstandsudviklingen har medført, at folk vil have bil, hvis de har mu- lighed for det. Biltrafikken vokser år for år - og det ser ud til at fortsætte. Mange busafgange af- vikles med ingen eller ganske få passagerer.

Derfor foreslås i den nye plan en omlægning af den overordnede strategi, der indebærer omlæg- ning af ressourcer fra de trafiksvage tidspunkter og områder til tidspunkter og dele af byen, hvor der er mange potentielle passagerer. Den kollektive trafik bliver mere markedsorienteret. Der skal naturligvis fortsat være mulighed for transport af dem, der ikke har adgang til bil, men det skal ske efter andre principper.

Den direkte anledning til, at en ny kollektiv trafikplan udarbejdes netop nu er, at en ny fælles ter- minal for bybusser og regionale busser tages i brug ved Aalborg Banegård, og at byrådet i den forbindelse har besluttet, at bybussernes fælles omstigningssted - der hvor der er korrespondance mellem bybuslinierne - skal flyttes hertil fra Nytorv /Østerågade i byens centrum. Samtidig åbner den nye nærbane mellem Skørping og Lindholm, hvor det er væsentligt, at der etableres gode bus- forbindelser til nærbanestationerne, så der kan skabes optimale omstigningsmuligheder.

Planen kan gennemføres uden udvidelse af de driftsmæssige ressourcer, der er i den kollektive trafiksektor i Aalborg Kommune og hos Nordjyllands Trafikselskab. Den indeholder samtidig en robusthed, der indebærer, at den - inden for visse grænser - kan tilpasse sig ændrede vilkår med hensyn til efterspørgsel efter kollektiv trafik samt ændrede økonomiske vilkår.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Jensen, N. M., & Øhlenschlæger, J. (2002). Ny kollektiv trafikplan i Aalborg. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4512