GIS-baseret, objekt-orienteret modellering af kollektive transportterminaler
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4513Abstract
Baggrunden for artiklen er konstruktionen af en udvidelse til Transport Object Platform (TOP), der er en GIS-baseret objektorienteret Platform til at beskrive rutebaseret trafik (Grevy. m.fl., 2001). Konstruktionen af udvidelsen – herefter benævnt terminalmodellen – har som hovedformål at beskrive passagerers rutevalg internt i transportterminaler. Arbejdet blev startet i K. F. Hansen (2002), og er fortsat siden i forbindelse med et forskningsprojekt ved Centre for Trafik og Transport (CTT), DTU.
Endvidere har arbejdet haft to væsentlige delmål. Dels at sikre at konceptet for terminalmodellen er tilpasset den overordnede terminologi, der ligger til grund for TOP. Og dels at sikre at konstruktionen af terminalmodellen kan sammenkædes med eksisterende terminalbeskrivelser på andre aggregeringsniveauer ved hjælp af converters til at oversætte data mellem disse.
Fordelen ved en objektorienteret datamodel er bl.a. muligheden for fleksibelt at arbejde på forskellige aggregeringsniveauer. I forbindelse med trafikmodeller, f.eks. fjernoplande, centrale regioner, samt detailmodellering af bestemte terminaler. Det kan være inden for samme model, f.eks. modellering af passagertunnellen på Nørreport Station eller de forskellige forslag til udvidelse af Københavns Hovedbanegård, hvor passagerudvekslingen sker mellem såvel bus og S-tog (Københavnsområdet), som regional og fjerntog (Fjernoplande), men hvor den detaljerede udformning af terminalen også er interessant. Men det kan også være i forbindelse med interaktion mellem modeller. F.eks. hvor en model for København interagerer med en model for Øresundsregionen, der måske igen interagerer med en model for Skandinavien. Et sådan hierarki er relevant for persontrafik, men måske i særlig grad for godstransport, hvor andelen af lange ture er større.
I forbindelse med arbejdet terminalmodellen har taget udgangspunkt i persontrafik, men kan lige såvel dække liniebåret godstransport, såsom tog, skibsfart og rutebåret lastbiltrafik. Et arbejde med udvikling af en sådan model pågår i forbindelse med Center for forskning i logistik og godstransport (CLG), der ledes af CTT.