Statslige selskaber på transportområdet

- danske og udenlandske erfaringer

Authors

  • Henrik Duer Transportrådet, COWI

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4517

Abstract

I løbet af 1990’erne er en række opgaver inden for trafikområdet blevet henlagt i offentlige selskaber. Etablering af statslige selskaber på transportområdet er ofte begrundet med ønske om at fremme effektivitet i opgavevaretagelsen og sikre større afstand til det politiske system. Dette skal ses i sammenhæng med EU’s politik om etablering af et indre transportmarked, herunder på jernbaneområdet (EF-direktiv 91/440/EØF). Endelig spillede Mastricht-aftalens krav om den offentlige gældssætning også en vis rolle i 1990’erne, idet selskaber kan finan- siere investeringer gennem egen låneoptagelse i stedet for via finansloven.

Selskabsdannelserne er i en række tilfælde blevet mødt med skepsis. Der er peget på at sel- skabsdannelser medfører større lukkethed og mindre mulighed for indsigt og kontrol for Fol- keting og offentlighed, og at varetagelsen af samfundshensyn og tværgående koordinering svækkes i forhold til selskabernes varetagelse af deres egne mål. Transportrådet offentlig- gjorte i foråret 2002 en rapport (Rapport nr. 02-01), som diskuterer og belyser effekterne af ændrede organisationsformer på tre hovedspørgsmål: nemlig konsekvenser for effektivitet i opgavevaretagelsen, koordinering og sikring af samfundshensyn og indsigt/parlamentarisk kontrol. Disse spørgsmål er i rapporten belyst ud fra erfaringerne fra tre danske eksempler (Øresundsforbindelsen, DSB og Nørreportsagen) og ud fra erfaringer fra Sverige, England og New Zealand. Rapportens konklusioner og sammenfatning er gengivet her.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Duer, H. (2002). Statslige selskaber på transportområdet: - danske og udenlandske erfaringer. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4517