Parkér & rejs o hovedstadsområdet

Hvor og hvordan?

Authors

  • Andreas Røhl Banestyrelsen

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4525

Abstract

HUR, Vejdirektoratet, DSB og Banestyrelsen indledte for ca. 3 år siden et samarbejde med henblik på at formulere en overordnet strategiplan for Parkér & Rejs (P&R) i hovedstadsområdet. De indledende faser i arbejdet er nu ved at være overstået, og det er parternes ambition, at en strategiplan foreligger inden udgangen af 2002.

Formålet med dette indlæg er på baggrund af indsamlede erfaringer at diskutere principperne for en udbygning af P&R kapaciteten i hovedstadsområdet.

Af afgørende betydning for, om bilister ønsker at anvende P&R, er det relative konkurrenceforhold mellem kollektiv trafik og bil. Et konkurrenceforhold som imidlertid delvist udgøres af faktorer, som er uden for P&R samarbejdets rammer at påvirke, eksempelvis parkeringsproblemer ved rejsens endemål samt rejsetid og -pris med bil henholdsvis bus/tog.

I dette indlæg diskuteres primært faktorer, det inden for rammerne af P&R samarbejdet har været muligt at påvirke, dvs. hovedsageligt placering og udformning af P&R anlæg. Udgangspunktet for diskussionen er et ønske om, at etablere P&R anlæg der for færrest mulige økonomiske resurser sikrer, at formålet med P&R i videst muligt omfang fremmes.

Det skal understreges, at der er tale om indledende overvejelser. En konsekvens heraf er, at der kan indgå synspunkter, som ikke eller kun delvist deles af alle fire parter i P&R samarbejdet.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Røhl, A. (2002). Parkér & rejs o hovedstadsområdet: Hvor og hvordan?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4525