Økonomi og oplevet effekt ved støjdæmpning med drænasfalt

Authors

  • Lars Ellebjerg Larsen Atkins Danmark A/S
  • Hans Bendtsen Atkins Danmark A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4538

Abstract

20 procent af alle danske boliger er udsat for støjniveauer, der overskrider Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 55 dB; 6 procent er udsat for støj over 65 dB. De fleste støjbelastede boliger ligger i byer, hvor mulighederne for støjbekæmpelse er begrænset.

Selv om det allerede er sket i stort omfang, kan der opnås forbedringer gennem trafikplanlægning, hvor trafikken koncentreres på enkelte overordnede veje, og i nogle tilfælde kan der opstilles støj- skærme langs disse veje. Generelt er skærme dog ikke en realistisk løsning langs veje i byer, da de dels ikke vil skærme de øverste etager i etagebyggeri, og dels hindrer krydsning af vejene. I stedet kan facadeisolering benyttes til at sikre acceptable niveauer indendørs, men så vil der stadig være proble- mer udendørs, og når folk har åbne vinduer. Det mest realistiske middel til støjbekæmpelse på bygader som alternativ eller i tillæg til facadeisolering er støjreducerende belægninger.

Etlags drænasfalt er i 1990’erne blevet prøvet som middel til støjbekæmpelse på Østerbrogade i Kø- benhavn og på hovedlandevej nr. 120 mellem Viskinge og Kalundborg, [Bendtsen, 1996]. På lande- vejen, hvor hastigheden var 80 km/t, bevarede drænasfalten gennem hele sin levetid en støjdæmpning på 3 dB sammenlignet med en referencebelægning af tæt asfaltbeton. På Østerbrogade var dæmpnin- gen derimod helt væk allerede efter to år, fordi porerne i asfalten var stoppet til.

I 1998 indledtes derfor et projekt med afprøvning og videreudvikling af et hollandsk koncept for støj- reducerende tolags drænasfalt, som med rensning i form af højtryksspuling og sugning skulle kunne holde sig åben også på bygader. Projektet førte i 1999 til udlægning af tre forsøgsstrækninger med drænasfalt med forskellig stenstørrelse (2/5 og 5/8 mm i øverste lag og 11/16 og 16/22 i nederste) og lagtykkelse samt en referencestrækning med tæt asfaltbeton (AB8t) på Øster Søgade i København.

Et omfattende måleprogram indeholdende støj, overfladekarakteristika og trafiksikkerhed er en del af projektet, som også omfatter en før/efter-undersøgelse med spørgeskemaer af beboernes oplevelse af gener fra trafikstøj. I forbindelse med forsøget er der desuden foretaget en økonomisk sammenligning af støjdæmpning med drænasfalt, støjskærme og facadeisolering. Hele projektet og resultaterne af de første tre års målinger præsenteres i [Bendtsen, Larsen og Greibe, 2002], hvor der også findes kilder til priser og støjdæmpninger, som benyttes i de økonomiske beregninger.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Larsen, L. E., & Bendtsen, H. (2002). Økonomi og oplevet effekt ved støjdæmpning med drænasfalt. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4538