Støjudsendelse fra biler på vejnettet

Authors

  • Bent Andersen Atkins Danmark A/S
  • Hans Bendtsen Atkins Danmark A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4539

Abstract

I perioden fra 1996 til 2001 er der i et fælles nordisk projekt blevet udviklet en ny, generel metode til beregning af støj [Nord2000]. I denne forbindelse har det været forudsat at supple- re den øgede præcision af beregningen af lydudbredelsen med mere præcise modeller for stø- jemissionen. For vejtrafikstøj er der således foreslået både en ny kildemodel og en ny måle- metode til bestemmelse af kildestyrken, [Jonasson, 2000].

De nordiske vejdirektorater har derfor i 1998 igangsat koordinerede, nationale støjmålinger. I Danmark er der således i 1999 og 2000 udført støjmålinger på godt 4000 køretøjer på 21 må- lesteder med fartgrænser fra ca. 30 km/h til motorvejsfart. På 13 af disse målesteder er der desuden foretaget målinger af vejens overfladetekstur.

I det følgende undersøges støjens afhængighed af køretøjstype og fart. Desuden foretages der analyser af betydningen af bilernes alder, motorstørrelse og –type, ligesom støjens sammen- hæng med vejens overfladetekstur undersøges.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Andersen, B., & Bendtsen, H. (2002). Støjudsendelse fra biler på vejnettet. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4539