En SP-analyse af bilisters tidsværdier, oplevet trængsel og roadpricing

Authors

  • Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport, Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
  • Goran Jovicic Afdeling for transportøkonomi og modellering, Danmarks TransportForskning

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4553

Abstract

I en række sammenhænge er fordele og ulemper ved Stated Preference (SP) og Revealed Prefe- rence (RP) interviewteknikker blevet diskuteret (se f.eks. Denstadli & Strand, 2001). Fordelen ved SP er – ud over at kunne klarlægge fremtidige alternativer, der ikke eksisterer i dag – bl.a. at respondenters præferencer hvad angår korrelerede variabler lettere kan estimeres. Dette skyldes, at man i SP-eksperimenter styrer de spørgsmål, der stilles respondenten, og derfor systematisk kan variere forholdet mellem de forskellige variabler for de alternativer, respondenten vælger imellem. Er en rute eksempelvis både hurtigst og kortest kan en bilists præferencer for tid versus længde derimod ikke klarlægges ud fra RP-data. Således vil kun nogle af observationerne i et RP-datasæt kunne estimere præferencer. Derudover er det kun muligt at få flere observationer per person i SP-eksperimenter, end i de fleste RP-data. Derimod rummer SP selvsagt det problem, at respondenterne ikke nødvendigvis agerer i virkeligheden, som de påstår under interviewet. Omfanget af dette problem samt SP-teknikkens følsomhed over for forskellige variabeldefinitioner er sjældent klarlagt.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Nielsen, O. A., & Jovicic, G. (2002). En SP-analyse af bilisters tidsværdier, oplevet trængsel og roadpricing. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4553