Portzone model for Øresundsregionen
– fremskrivning af trafikpotentialet for ny togtunnel mellem Helsingør-Helsingborg
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4556Abstract
Dette papir beskriver HH-projektet, der har til formål at belyse de trafikale konsekvenser af en togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg set i sammenhæng med den udvikling, som allerede er i gang i Øresundsområdet. Fokus i papiret vil være koncentreret omkring de data og modelmæssige overvejelser, projektet har givet anledning til, hvorimod projektets tidsplan ikke har gjort det muligt at præsentere endelige efterspørgsler. Opdragsgiveren er HH- konsortiet, der med sekretariat i Helsingør Kommune, yderligere har Frederiksborg amt og HUR som partnere på den danske side, mens Helsingborg Stad og Region Skåne er de svenske partnere. Yderligere bidrager EU’s Interreg projekt med midler. Dette projekt løses af Atkins Danmark, Transek samt medarbejdere fra CTT på Danmarks Tekniske Universitet med Atkins som ledende part. Partnerne indgår i fire projektteams omkring:
-
Scenarieanalyse
-
Tilgængelighedsberegninger
-
Trafikprognoseberegninger samt
- Multikriterieanalyse.
Opgaven er startet februar 2002 og skal afsluttes dette år. Dette papir beskriver primært trafikprognoseberegningen som dannes med udgangspunkt i den konstruerede portzone model, samt udvalgte dele af scenariekonstruktionen. For yderligere dokumentation henvises til projektoplægget udarbejdet af Atkins Danmark januar 2002. Modellen er konstrueret med henblik på at kunne besvare en række spørgsmål vedrørende den fremtidige trafik over Øresund. Mere præcist skal man kunne behandle
-
Konkurrencen mellem de alternative ruter over Øresund (porte).
-
Effekter af ændringer i infrastruktur og plandata.
-
Effekter af ændringer i befolkningsmønstret.
-
Turfordelingen på destinationer samt.
-
Effekter af forskellige integrationsniveauer.
I det aktuelle udredningsarbejde arbejdes der med et basisår anno 2001, samt to fremskrivningsår: henholdsvis 2015, som et midtvejs scenarie, samt 2030 som en fuld planhorisont. For hver at disse fremskrivningsår analyseres fire forskellige tilstande. Først og fremmest med/uden HH forbindelse og dernæst med/uden fuld integration.