Potentialet for landsdækkende road-pricing for lastbiler
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4564Abstract
Dette paper præsenterer resultaterne fra den danske case analyse under projektet DESIRE, der gennemføres under EU's 5 rammeprogram for forskning. Den danske del af projektet gennemføres af COWI med støtte fra Trafikministeriet og tidligere også fra Transportrådet.
DESIRE projektet har til formål at udvikle et europæisk system for road-pricing for lastbiler. Projektet skal opstille mulige udformninger af et fremtidigt road-pricing system (IRPS, Inter-Urban Road Pricing System) for lastbiler uden for byområder med mulighed for en senere udvidelse til øvrige køretøjer samt til byområder. Endvidere analyseres en lang række aspekter, der er afgørende for succesen af IRPS, herunder mulig accept hos myndighederne og brugerne. Endelig udarbejdes retningslinier og anbefalinger for valg, udformning, finansiering og implementering af IRPS i Europa.
Den danske case analyse har til formål at vurdere potentialet for at indføre et område-baseret vejafgiftssystem i Danmark.
Case analysen beskriver først den nuværende situation med hensyn til road-pricing og fremtidige planer for vejafgifter i Danmark og beskriver dermed i hvilken kontekst et potentielt europæisk system skal implementeres.
Derefter er der en diskussion og vurdering af at introducere forskellige typer vejafgifter i Danmark. Fordele og ulemper vurderes kvalitativt. Effekterne er endvidere vurderet kvantitativt for at kunne belyse størrelsesordenen af de samfundsøkonomiske costs og benefits af at indføre et road-pricing system for lastbiler. Endeligt er det vurderet hvilket system, der vil være mest velegnet under danske forhold.