Effekt af blinkende grønne fodgængersignaler

Authors

  • Bo Mikkelsen Aalborg Kommune, Tidl. Danmarks TransportForskning

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4574

Abstract

Dette paper omhandler en undersøgelse af at etablere blinkende grønne fodgængersignaler i signalregulerede kryds. Undersøgelsen rummer dels fodgængeres reaktion på blinkende fodgængersignaler og fodgængeres ganghastighed. Undersøgelsen fokuserer specielt på ældre fodgængere.

Fodgængere er en udsat gruppe i trafikken og hvert år bliver mange fodgængere impliceret i trafikuheld. Gennem de sidste 5 år er ca. 1.000 fodgængere kommet til skade og mellem 60 og 100 fodgængere blevet dræbt i trafikken om året. En del af disse fodgængere kommer tilskade eller bliver dræbt i signalregulerede kryds (Danmarks Statistik, 2000).

En anseelig andel af de registrerede fodgængere der kommer til skade eller bliver dræbt ved passage af krydsene mens signalet viser rødt, er imidlertid ældre. Med andre ord, ældre virker overrepræsenteret i statistikken over fodgængere, der kommer til skade eller bliver dræbt i signalregulerede kryds.

Dette er ikke videre opløftende i betragtning af, at der i fremtiden bliver flere og flere ældre borgere i Danmark (Danmarks Statistisk, 2000). Hertil kommer, at de kommende generationer af ældre sandsynligvis vil føre et mere aktivt og udadvendt liv end de nuværende ældre. Disse forhold vil således medføre, at der vil færdes flere ældre i trafikken herunder også som fodgængere.

I forbindelse med undersøgelsen af de blinkende fodgængersignaler blev der foretaget et litteraturstudie vedrørende blinkende fodgængersignaler og fodgængeres ganghastigh (Mikkelsen, Bo, 2002).

Blandt andet i lyset af ovenstående, gav Trafikministeriet i 2001 en 2 årig dispensation til et forsøg med at etablere blinkende grønne fodgængersignaler i signalregulerede kryds. Det overordnede formål med dispensationen var at åbne op for anvendelsen af blinkende fodgængersignaler. Mere specifikt var formålet med undersøgelsen at:

  • Undersøge effekten af blinkende fodgængersignaler;

  • At undersøge forskellige fodgængergruppers ganghastighed.

Der gøres opmærksom på, at undersøgelsen ikke omfatter den direkte sikkerhedsmæssige effekt af at etablere blinkende grønne fodgængersignaler, men udelukkende hvorledes de blinkende signaler påvirker fodgængernes adfærd. Grunden hertil er, at registreringsperioden er for kort.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Mikkelsen, B. (2002). Effekt af blinkende grønne fodgængersignaler. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4574