Hvad blev resultatet af hastigheds- og rødkørselsforsøget i Århus?

Authors

  • Marie Louise Brandt Vejdirektoratet
  • Lárus Ágústson Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4576

Abstract

Alle kan have oplevet at se nogen køre over for rødt.

På landsplan dræbes mere end 20 personer, og ca. 500 kommer til skade hvert år i ulykker med rødkørsel. Disse ulykker vil vi gerne forebygge.

En stor del af de ulykker der sker i trafikken skyldes trafikanter, der kører over for rødt eller kører for stærkt. Med anvendelse af moderne måleudstyr i kombination med automatiske registreringer forventes det, at der kan laves en langt mere effektiv kontrol af trafikanternes overholdelse af færdselsreglerne.

I 1999 besluttede daværende trafikminister at bevillige 15 mio. kr. til at lave et forsøg med automatisk hastigheds- og rødkørselskontrol i Århus.

Det etårige forsøg afsluttedes i marts 2002.

Formålet med forsøget er at dokumentere effekten på antallet af dræbte og tilskadekomne i tra- fikken gennem sænkning af gennemsnitshastigheden og reduktion af andelen af bilister, der kø- rer over for rødt. Herudover er formålet at vinde erfaringer med teknisk udstyr og sagsbehand- ling til denne type kontrol.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Brandt, M. L., & Ágústson, L. (2002). Hvad blev resultatet af hastigheds- og rødkørselsforsøget i Århus?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4576