Lokalisering af virksomheder efter transportbehov
- samarbejdsprojekt vedr., erhverv, trafik og fysisk planlægning
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4582Abstract
Vej- og trafikplanlægningen var tidligere en uadskillelig del af den traditionelle byplanlægning, men igennem de seneste årtier er der sket en adskillelse af arealplanlægningen på den ene side og transportplanlægningen – herunder vejplanlægning og planlægning af kollektiv trafik - på den anden side. Det betyder bl.a. at vi har svært ved at håndtere de bredere transportspørgsmål i den fysiske planlægning – ud over målsætninger og generelle betragtninger om bæredygtighed.
Vi mangler således planlægningsværktøjer i amter og kommuner der kan være med til at sikre en transportudvikling hvor mobilitet, fremkommelighed, miljø og sikkerhed afbalanceres i forhold til den øvrige samfundsudvikling og i forhold til hinanden.
Det kunne bl.a. ske ved at give virksomheder og andre transportkrævende funktioner den bedst mulige lokalisering i forhold til deres transportbehov – både hvad angår gods og persontransport – samtidig med at sikre den bedst mulige kollektive trafikbetjening til bl.a. erhvervsområder med mange beskæftigede.
Kombinationen af en ændret erhvervsudvikling og stærkt stigende trafikproblemer har længe været kendt i Holland. Derfor har man i de seneste 10 år arbejdet med at gennemføre en konsekvent lokaliseringspolitik som skal begrænse væksten i biltransport og begrænse arealforbruget til erhvervsformål – den såkaldte ABC-lokaliseringspolitik.