Bymønsterets indflydelse på Centertrafikkens omfang

Authors

  • Linda Christensen Danmarks TransportForskning

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4589

Abstract

I artiklen belyses gennem transportvaneundersøgelsen de enkelte byklassers betydning for servicefor- syningen i form af indkøb, besøg i bank hos læge osv. Det påvises at byerne over 10.000 indbyggere - og i særlig grad dem mellem 24 og 35.000 indbyggere - fungerer som centerbyer, mens de mindre har en mere beskeden rolle. Kundetilstrømningen og også trafik- og transportarbejdet er større jo flere beskæftigede et center har. En styrkelse af centeraktiviteterne øger dermed trafik- og miljøbelastnin- gen. Hvis antallet af beskæftigede pr indbygger øges modsvares det imidlertid ikke af en tilsvarende vækst i antallet af kundebesøg pr. ansat. Dette kan give problemer med indtjeningen pr. ansat og have indflydelse på den lokale økonomiske og politiske effekt af øget centerdannelse.

Downloads

Published

31-12-2002

How to Cite

Christensen, L. (2002). Bymønsterets indflydelse på Centertrafikkens omfang. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4589

Issue

Section

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning