Fremkommelighed og serviceniveau for veje
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4595Abstract
Det primære formål ved etablering af veje er at skabe fremkommelighed, dvs. at tilvejebringe forhold der gør at trafikanter kan bevæge sig fra ét sted til et andet. De vilkår der herved tilbydes trafikanterne, kan udtrykkes ved serviceniveau'et der er et kvalitativt mål for trafikafviklingen på vejen. Målet kan fx omfatte rejsehastighed eller rejsetid samt begreber som komfort, manøvremulighed og bekvemmelighed.
I Vejregelrådets og Vejdirektoratets forslag til vejregler for kapacitet og serviceniveau indgår anbefalinger til indikatorer for serviceniveau. For fri strækning er de anbefalede indikatorer belastningsgrad som komfortmål og middelrejsehastighed som fremkommelighedsmål. For kryds anvendes hovedsagelig middelforsinkelse som mål for serviceniveauet. Trods de anbefalede indikatorers store lighed med serviceniveaumålene i de tidligere vejregler, har der ligget mange overvejelser bag udvælgelsen. Der er også i forbindelse med vejregelforslaget skabt nye redskaber til at bestemme kapacitet og serviceniveau for nuværende eller planlagte veje.
Vejdirektoratet har i 2001 gennemført et projekt hvis formål var at kortlægge fremkommelig- heden på alle statsveje. Anvendelse af indikatorer for serviceniveau er herved afprøvet, og der er opnået en række erfaringer.
Dette paper omtaler baggrunden for valg af indikatorer for fremkommelighed og serviceniveau, herunder forklares de valgte indikatorer og nogle alternativer. Endvidere vil kortlægningen af fremkommeligheden på statsvejnettet blive omtalt.