En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4602Abstract
Danmarks TransportForskning (DTF) gennemfører i øjeblikket et forprojekt vedrørende en national godstrafikmodel. Projektet er blevet til på initiativ af Trafikministeriet og Hovedstadens Udviklingsråd, som også finansierer projektet.
Projektet består af fire dele: 1) Indledningsvis gennemføres en behovsanalyse med en kreds af potentielle brugere. Herefter 2) gennemgås potentielle datakilder for en model og der 3) foretages en modelgennemgang af eksisterende modeller og relevant videnskabelig litteratur. 4) Projektet afsluttes i efteråret 2003 med udarbejdelse af et arbejdsprogram for opbygningen af en national godstrafikmodel. Hver delaktivitet afsluttes med et notat som publiceres på DTF’s hjemmeside, www.dtf.dk. Her foreligger på nuværende tidspunkt det første notat: ”En national godstrafikmodel – behovsanalyse”. Dette notat er udgangspunktet for nærværende papir.
Siden projektet blev sat i gang er der sket forskellige ting, som bidrager til at udvikle området i Danmark. For det første har Trafikministeriet i forbindelse med analysen af virkningen af den tyske motorvejsafgift for lastbiler, Mauten, fået udarbejdet en international godstrafikmodel, Senex, som er baseret på en tidligere model for trafikken over Femern Bælt, udviklet af TetraPlan. Denne model stilles til rådighed for DTF og kan udnyttes i den videre modeludvikling. For det andet har Trafikministeriet bedt TetraPlan om at udarbejde en trafikmodel dækkende national lastbiltrafik. Denne model skal ligeledes anvendes til at analysere virkningen af Mauten. Efterspørgselsdelen af modellen er baseret på AKF’s regionaløkonomiske model LINE, som angiver regionalt fordelte varestrømme i Danmark, som efterfølgende omregnes til varestrømme i trafikmodellen. Lastbilmodellen vil ligeledes blive stillet til rådighed for DTF.
De to modeller, Senex og lastbilmodellen, inddrages naturligt i det videre arbejde med at opstille en national godstrafikmodel.