Københavns Metro

Erfaringer fra 10 måneders drift

Authors

  • Søren Boysen Københavns Metro

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4618

Abstract

På tidspunktet for Trafikdage på AUC ’03 har Københavns Metro været i drift i godt 10 måneder, og foredraget giver en aktuel status på driften.

Foredraget tager udgangspunkt i, hvor vidt det efter passagerernes opfattelse er lykkedes at realisere kundevisionen bag Metroen. Gennem de gennemførte kundetilfredshedsundersøgelser i Metroen har det været muligt at spore den konkrete effekt - i form af flere tilfredse eller utilfredse passagerer - af forøget frekvens, forbedret information og nye rutiner for Metro Stewards.

Den 19. oktober 2002 åbnede første etape af Københavns Metro, i alt 11 km. ny bane og 11 stationer. Den 29. maj 2003 blev yderligere to stationer åbnet, og dermed var Metroen nået til Frederiksberg. I løbet af efterår/vinter 2003 åbnes yderligere fire Metro stationer.

I 2007 åbnes tredje og indtil videre sidste etape af Metroen. Dermed vil der være i alt 22 stationer, hvoraf 9 er tunnelstationer, mens resten er placeret i niveau eller på højbane. Af de i alt 21 km. bane er ca. 10 km. ført i tunnel under de centrale bydele, og det dybeste sted på banen er 33 meter under gadeniveau.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Boysen, S. (2003). Københavns Metro: Erfaringer fra 10 måneders drift. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4618