HHURs tackling af de nye udfordringer i hovedstaden

Erfaringer med metro og a-bus net

Authors

  • Torsten Rasmussen Hovedstadens Udviklingsråd
  • Kim Vesterby Hovedstadens Udviklingsråd

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4630

Abstract

På AUC dage i år 2000 præsenterede vi HURs forslag til A-busnet i København (busnettet havde den gang arbejdstitlen ”stambusnet”). Forslaget blev efterfølgende tiltrådt af HUR Rådet i 2001, og implementeringen af A-busnettet er nu i gang – i takt med den etapevise åbning af metroen mellem Amager og Frederiksberg.

Ideen bag et A-busnet stammer fra et debatoplæg (”Stambusnet i København og Frederiksberg kommune i år 2002), som blev udarbejdet af HT i efteråret 1999. I oplægget beskrives tillige erfaringerne fra Stockholm og Jönköping, hvor et lignende busnet er etableret.

A-busnettet, der består af 6 højklassede buslinier i det centrale København, bliver introduceret over en periode på godt et år, i tre etaper sideløbende med metroen. Der er tale om 4 dobbeltradiale A-buslinier og 2 A-bus ringlinier

  • Oktober 2002 blev de første 2 A-buslinier oprettet samtidig med metrostrækningen Amager – Nørreport

  • Maj 2003, hvor metroen blev forlænget til Frederiksberg, blev de næste 2 A-buslinier oprettet.

  • December 2003 åbner de sidste 2 A-buslinier, hvor metroen planlægges ført helt til Vanløse.

Selv om HUR befinder sig midt i tilpasningen af buslinierne til metroen og introduktionen af det nye og forenklede busnet i København, er der allerede grundlag for at præsentere erfaringerne fra den 1. etape samt de punkter, der bør fokuseres på i de efterfølgende etaper.

Downloads

Published

31-12-2003

How to Cite

Rasmussen, T., & Vesterby, K. (2003). HHURs tackling af de nye udfordringer i hovedstaden: Erfaringer med metro og a-bus net. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 10(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v10i1.4630